Til forsiden Fanø Nordsøbad beskrvet af Georg Brandes Fanø skildret i Illustreret Tidende 1860-1921

Fra Fanø-motorløbene. Illustreret Tidende, søndag 10. juli 1921

Motorløbenene på Fanø. Illustrationerne fra Illustreret Tidende 10. juli 1921
Billedtekst: I ovalen: Baronesse Marie Antoinette Avanzo og Knud Danielsen. – Øverst: Motorcycleopløb (ved målet). – Slut-heat'et i væddeløbet for biler. Nr. 76. Opel-raceren vinder, ført af Jörns. – I midten: Kaj Caspersen i Fiat-vognen, med hvilken han kom direkte fra Italien for at deltage i løbene. – Robert Bülow springer med Overland-bilen. – Nederst: Nr. 74, kaptajn Duff, som erobrede Fanø-rekorden for 1 km i en Fiat-racer. – Jörns, som med en Opel-racer vandt slut-heatet for biler. (H. Damgaard fot.)

Motorløbene på Fanø lørdag den 2. og søndag den 3. ds. blev en afgjort succes. Vejret var ideelt, stranden fast og udmærket at køre på, og stævnet havde samlet et stort antal deltagere, deriblandt flere udenlandske berømtheder på motorsportens område, hvoraf dog den, der på forhånd havde vakt de største forhåbninger, baronesse Avanzo, ikke opnåede noget særligt imponerende resultat. Det skyldtes dog udelukkende forskellige tekniske uheld, baronessen havde haft med sin Packard-maskine, og det var ikke alene almindeligt galanteri, der fik alle stævnets øvrige deltagere til at fejre deres farlige kvindelige konkurrent.

Til trods for, at en kraftig modvind påvirkede tidhastighederne, lykkedes det dog om lørdagen den fremragende engelske motormand, Mr. Duff med sin Fiat Racer at slå Fanø-rekorden fra 1919 og sætte en ny på 166 kilometer. Også tyskeren Jörns opnåede en fin tid med sin imponerende Opel-maskine, og det blev ham, der om søndagen sejrede i slutheatet for automobiler. Også vor hjemlige motormænd opnåede gode resultater, bl.a. Helle Bro, der med sin "Indian" nåede op på 132 kilometer og Friis-Hansen, der hævdede under træningen med sin "Harley Davidson" at have været oppe på 185 kilometer, hvilket er over verdensrekorden, men her måtte nøjes med 129, hvad der dog heller ikke er grund til at være utilfreds med.

Blandt sensationerne må også nævnes direktør Robert Bülows dristige spring med "Overland", og Kai Caspersens flotte præstation i at føre en Fiat-vogn direkte til Fanø fra Italien for at deltage i løbene. Fiat var i det hele taget et af de mærker, der var smukkest repræsenteret.

Fra jubilæumsmotorløbene på Fanø 5. september 1999 Fra jubilæumsmotorløbene på Fanø 5. september 1999. PHH foto.
Noter og kilder
  • Illustreret Tidende, 10. juli 1921, årg. 62, nr. 27, side 333.
  • Artiklen er anonym. Illustreret Tidende blev i 1921 udgivet af Hermann Petersen. Redaktionssekretær: Holger Rørdam.
  • Fotografierne er scannet efter original i Silkeborg Bibliotek.
Litteratur om Fanøløbene
  • Historien om Fanø motorløbene 1919-24. Af Jan Clausen Nielsen i samarbejde med Jørgen Lind og Brian Barrettt. Kvellers Forlag, 1996. 156 sider, illustreret.
  • Da Fanø var vovehalsenes tumleplads. Campbell kørte 219 km/t på stranden ved Sønderho. Af Torkil Ry Andersen. I: Bilen og Båden, 1974, nr. 6, s. 28-31.
  • Fuld fart på Fanø. Af Jan Clausen Nielsen. I: Motor, nr. 8, august 1994, s. 26-29.
  • Fanø-motorløbet 1999. En markering af det første løb for 80 år siden. International Fanø Motor Meeting - in memory. Lørdag 4. og søndag 5. september 1999 på stranden ved Fanø Vesterhavsbad. Arrangører: Bjarne Clausen, Jørgen Lind, Lars Sørensen samt Henrik Schou-Nielsen. Fanø, Komiteen for Fanø Motorløbene, 1999. 32 sider. Omslagstitel: Motorvæddeløbene : Fanø : 80 år : 1919-1999. [Program for Fanø motorløbet 1999].
Fra jubilæumsmotorløbene på Fanø 5. september 1999
Fra jubilæumsmotorløbene på Fanø 5. september 1999
Fra jubilæumsmotorløbene på Fanø 5. september 1999. PHH foto.
Plakaten for motorløbet på Fanø 1923
Hvert år blev der lavet smukke plakater i forbindelse med motorløbene. Her plakaten for 1923.

Publiceret 24. marts 2006. Idé, research, og layout: © - Aldus.dk.