Til forsiden Fanø fotograferet af Hans Pors Fanø fotograferet 1931 af Hans Pors

Esbjerg Havn. Fotograferet 1931 af Hans Pors i Silkeborg

Esbjerg ved Havnen i Esbjerg ca. 1931
Esbjerg, ved Havnen. Et ukendt formentlig engelsk fragtskib, det lokalt ejede "Phønix" og en militær Heinkel vandflyver. (Hans Pors foto nr. 0836-00).


Vandflyver Heinkel H.E.8 (H.M. II), nr. 90 med Orlogsværftets nummer OV-65, blev afleveret til Marinen i september 1929.

Fragtdamperen Phønix
I havnen se to skibe. Det forreste uden synligt navn. Det bagved liggende med navnet Phønix til kaj foran Jydsk Andels-Foderstofforretning.

Vandflyver Heinkel H.E.8 (H.M. II)
På vandet ses en militær vandflyver af typen Heinkel H.E.8, eller som det blev benævnt i Marinens Flyvevæsen: H.M. II (H: hydroplan, M: monoplan, romertallet angiver typenummeret i den pågældende klasse).

H.M. II var i tjeneste fra 1928 til 1940. Der blev leveret seks fra Heinkelfabrikken i Warnemünde med numre fra 99 til 94; bemærk den omvendte nummerering. Det sidste ( nr. 94) blev samlet på Orlogsværftet og blev benyttet som model for en licensproduktion af i alt 16 fly (nr. 93 til 78), hvor det sidste blev afleveret i 1938.

Nummer 90 med Orlogsværftets nummer OV-65, blev afleveret til Marinen i september 1929. Den blev opmagasineret 11. april 1940 og blev ødelagt ved sabotagen på Holmen den 22. november 1943.

H.E.8 er mest kendt for kortlægningsopgaver i NØ Grønland. De to deltagende fly var rødmalede. De øvrige blev camouflagebemalet i 1938. Billedet fra Esbjerg med sølvdope-bemaling er derfor optaget før 1938. (Venligst oplyst af Mogens Wahl, www.oy-reg.dk).

Links
Hans Pors' billeder er publiceret i samarbejde med © Lokalhistorisk Arkiv i Silkeborg.

S/S Phønix tilhørte det lokale Esbjerg-rederi A/S Dampskibsselskabet Phønix. Skibet blev hjemkøbt til Esbjerg i 1930 som tysk TOREADOR bygget i 1921 hos G. Seebeck A.G., Wesermünde/Geestemünde. Skibet forblev i rederiets eje indtil 1951, hvor det solgtes tilbage til Tyskland og fik navnet FONA. Ophugget i 1964. (Venligst oplyst af skibs- og søfartshistorikeren Søren Thorsøe, Allerød).


S/S "Phønix" ejet af A/S Dampskibsselskabet Phønix af Esbjerg. Bygget 1921 hos G. Seebeck A/G i Wesermünde. Længde 247,9 fod. Bredde 33,8 fod. 895 bruttoregister tons. 431 nettoregister tons. D.W.Ts ladning 1250. 398 tons vandballast. Maskinen yder 1000 hk. (Illustration og data efter P. Franzen's Danmarks Handelsflaade 1939. 1. del (1938), s. 227).

Skorstensmærke og flag for rederiet Phønix af Esbjerg
Skorstensmærke og flag for rederiet Phønix af Esbjerg. (Efter P. Franzen, 1939).

Rederiet Phønix' historie er beskrevet af historiker og forskningsassistent Anne Lif Lund Jacobsen i artiklen 'Rederiet Phønix, 1911-1994'. I: Sjæk'len. Årbog for Fiskeri- og Søfartsmuseet, 2005, s. 27-51.

Ukendt formentlig engelsk fragtskib i Esbjerg Havn juli 1931. Skorstensmærket - rød skorsten med sort bælte - kan ikke identificere rederiet, da mindst 20 engelske rederier i 1930'erne har benyttet dette skorstensmærke. (Venligst oplyst af skibs- og søfartshistorikeren Søren Thorsøe, Allerød).

Tre skibe bagest i havnen med Falken i midten
Bagest i havnen ligger tre skibe. I midten Fiskeridirektoratets S/S "Falken" bygget på Kockum i Malmø i 1890. "Af de tre kan jeg identificere det i midten, som kan være enten inspektionsskibene "Falken" eller "Havørnen" fra Fiskeriministeriet. Skibet til højre gætter jeg på er fra Holland p.g.a. flaget agter". (Venligst oplyst af skibs- og søfartshistorikeren Søren Thorsøe, Allerød).
I P. Franzens "Danmarks Handelsflaade 1939", II. del, s. 23 ses "Falken" gengivet med hvidt skrog som det ses på billedet til højre. I samme værk s. 22 ses "Havørnen" gengivet med sort skrog.

Publiceret 22. januar 2006. Opdateret 5. januar 2007. Idé, research, og layout: © - Aldus.dk.